onsdag 10 september 2014

Kransån i Borås

Sedan maj månad har det tyvärr skett för lite på bloggen. 
Nu kommer det dock en liten sammanfattning om sommarens fiske, flugbindning och fina vatten. 

Sommaren för min del har bestått av mycket arbete som badvärd med mycket obekväm arbetstid vilket har medfört lite fisketid, men de stunder jag haft har varit fantastiska. Med allt ifrån små små söta till stor och vacker öring, stort för mig är över kilot med tanke på vart jag fiskar och hur länge jag flugfiskat (2013-2014). 

Sedan turen i mitten av Maj till Strömhult i Halland har det varit ett konstant torrflugefiske, med både gamla kreationer till nya spännande mönster vilket har varit givande. 



Tänkte börja med det som ligger färskast i minnet och det är vattendraget Kransån som rinner i Borås ut till Lillån och sedan vidare ut i Viskan. 
Kransån stötte jag på när jag och min sambo hälsade på hennes mormor i Borås under vår lilla bilsemester. Vi skulle faktiskt ut till ett strövområde utanför Borås när jag la märke till Lillån som rann och forsade fint längs vägen. Mina ögon spändes upp över vattnet och jag kunde se mig själv stå där och svinga med toppen. Här går det öring, det måste det tänkte jag för mig själv. Snabba frågor ställdes till mormor Gun om vattendraget, men något givande svar fick jag inte. Attans kände jag. 
Dagen gick, fantastisk promenad med grillning med fint sällskap är guld värt, men sen på kvällen började jag söka info efter vattendraget. Tackar för att Google finns hehe. 
Namn på vattendraget hitta jag på en kart-app och då gick det fort, elfiskerapporter, bestämmelser och fiskerättigheter kollades upp grundligt. Detta ska jag inte missa för vi skulle åka hem nästa dag. 
Ett stort smil spred sig över mitt ansikte när mina funderingar om vattnet besannades, rapporterna var positiva och det kostar bara 30kr för fisket i Kransån - Lillån där Fiskeklubben Gösen är ansvariga och fiskekort kan handlas hos Wollmars Fiske Jakt Fritid http://www.wollmars.com eller Kransmossens Friluftsgård som ligger 300m väster om Kransån. 
Nu hade jag all info jag behövde, nu återstår det att få det beviljat av sambon hehe. Med lite omplanering så blir fisket av. 
Taggad och ivrig var jag från det att jag såg vattendraget och nu blir det av.
Ställde i ordning utrustningen innan jag la huvudet på kudden. 
Morgonen kom, solen hade gått upp och små enstaka moln syntes på den ljusblå himmeln. Detta blir bra, torrfluga hela vägen kände jag. 
Pigg och alert startade jag dagen med nybryggt kaffe och lite läsning i Fly & Tie. Sambon vaknade 1 timme efter, då jag också skulle vakna. Morgon människa dom man är vaknar jag ofta innan klockan. 
Bjuder henne på kaffe och vi sitter och pratar om dagen.
Nu får vi köra, klockan är 07.00 och jag vill iväg. Jag klär på mig och packar bilen och tar ett bloss. Sambon kommer ut och vi kör iväg. 
När bilen börjar rulla känner jag det där pirret i magen man kände som lite när det är julafton. En härlig känsla och för mig ett gott tecken. 
På väg till Kransmossens Friluftsgård kör vi jämsides Lillån och flödet ser bra ut. Njuter av förväntan och lycka. Detta är halva grejen med att fiska, känslor som kommer, utsikter och de vackra miljöer man stöter på i naturen. 

Väl framme plockar jag ut sakerna snabbt från bilen och kysser sambon innan jag traskar vidare. 
Fiskekort inhandlas på friluftsgården och nu är jag vid Kransån. 



Väl vid ån står jag och beundrar vattnet och naturen, skall jag gå uppströms eller nedströms?
Bestämmer mig för att gå uppströms, trampar lite smugandes uppströms och får se små forsar här och där mellan lugnflytande pooler och breda grunda partier. 



Helt fantastiskt, magisk känsla. Jag är i en storstad med denna natur, helt ofattbart. 
Vattenflödet är bra, det strömmar på ett sätt så man kan styra flugan om det behövs. 
Mitt första val till fluga är en kritvit Streaking Caddis i storlek #14. 
Hösten har börjat visa sina tecken med fallande löv och jag kan inte se några vak alls.
Medans jag går uppströms provkastar jag lite då och då i de olika forsnackar och pooler jag stöter på. När jag kommer en bra bit uppåt stannar jag till vid en större pool där min vita Streaking Caddis får drifta länge. Här måste det stå minst en öring, och cirka 1-1,5m från poolens slut innan nacken glider flugan. Just då hugger en öring till.
I just det ögonblicket är jag inte med på ett mothugg på grund av att jag tänker på annat, där står jag med linan halvt uppe i trädkronan och avger en liten suck. 
Ack den som ger sig och jag försöker igen. Ett nytt utkast, mendar och mendar, flugan driftar stilla över samma plats där det högg senast. Smack, jag är med på mothugget, ja där satt den. En snabb drillning och den första är landad. 


Det var en liten en som fick gå tillbaka lika snabbt som den landades. 
Bestämde mig nu att gå tillbaka och fiska vidare nedströms då jag inte hade mycket tid att fiska.
Naturen, vattnet och hela grejen gör att man blir fängslad. Så otroligt mysigt, att kunna gå så här, i en stad, med öringsvatten runt husknuten, mitt i en skog i en stad. Underbart!
På sina ställen kan jag se små öring som vakar jätte försiktigt.
Så mysigt, att se dessa krabater, det inger hopp om fortsatt fiske. 

Nedströms är det mer flackare och lite bredare på sina ställe. Glest mellan ståndplatser eller inte så mycket öring. Sommaren med sin långa värme kanske är en faktor till detta. 


Är man boende i Borås så är detta vatten perfekt för mysfiske. Borås och dess omnejd verkar hålla goda öringsvatten. 
Själv kommer jag fortsätta utforska dessa vatten i och kring Borås när det besöks. 
Det var inte mycket hugg eller öring, men det kan ha sina förklaringar. Kransån levererar både öring och underbar natur. Helt klart ett toppbetyg av mig. 
Nedan bjuds det på lite fler bilder från Kransån. 





Besöker ni Borås, ta en tur till Kransån, ta med familjen. Eller gå själv, Kransmossen erbjuder vandringsleder, motionsspår, vindskydd m.m. Samt att ån ligger bara ett stenkast ifrån parkeringen. Så man slipper gå långt för den som har mindre ork är detta utmärkt. 

Tajt lajns som man säger på skånska. 











 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar