lördag 18 januari 2014

Wally Wings

Satt en kväll och spana lite i Facebookgruppen Fiske i Skåne !! och fick se en bild utav Jonas Rosén fina skapelser, speciellt en mysigt grön fors slända som fick mig att "dregla".
Efter en kommentar om bindbeskrivning, så dök "Wally Wings" upp på tapeten, något jag inte sett eller hört talas om tidigare.
Denna typ av vingar lockade mitt intresse, nu ska jag lära mig något riktigt fräckt.
Efter lite info och forskning på Wally Wings fann jag ett klipp på Youtube som visade fint hur man skapade dessa vingar.
Och då var det dags att rigga upp städet och verktygen, sedan var det att svinga runt bindtråden om kroken.
Den första flugan, en brun fors slända hade jag fokus på att få in rätt teknik och lyckas dela fjädern för att skapa vingarna på rätt sätt, vilket jag gjorde tycker jag. Kroppen däremot blev inte den snyggaste men är absolut nöjd med resultatet.



Den andra sländan med Wally Wings blev ännu bättre, då jag bollat med tankar och idéer tillsammans med Jonas Rosén fick jag till en bättre kropp och använde mig av bättre hackel som Jonas delat med sig av till mig.
Han har absolut öppnat en ny dörr åt mig för flugbindning & torrflugor.
Otroligt entusiastisk har jag blivit till att kommit till ett stadie, där jag kan börja se utveckling i min bindning.
Nedan kommer några bilder på de flugor jag gjort med Wally Wings.

 
 


Krok: Kamasan Trout #10-14
Body: Påfågels quill naturell
Hackel: Whitings sadel grizzly 
Bindtråd: Veevus 8/0-14/0 i valfri färg (svart eller rostbrun)
 
Kom gärna med kommentarer, tips eller ett ord!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar